Benzin ve motorin
fiyatlarının rekor seviyelere ulaşmasıyla büyük önem kazanan yakıt tasarrufu
tüketici tercihlerini az yakan araçlara yöneltiyor.
Ülkemizde peşpeşe gelen
zamların ardından el yakan benzin ve motorin fiyatları rekor seviyelere
ulaşırken bu durum tüketicilerin otomobil tercihlerini yeniden belirlemesine
yol açıyor. Peki ama en az benzin ve motorin tüketen otomobiller hangileri?
Fabrika verilerini temel alarak yaptığımız araştırmada benzin ve dizel liginin
ilk beşini belirledik. Yapılan araştırma sonucunda Japon otomobil üreticisi
Daihatsu’nun Cuore modeli 1.0 litrelik motoruyla ulaştığı 4.6 lt / 100 km yakıt tüketimi
değeriyle benzin liginin zirvesine otururken, dizel liginde ilk sırayı iki
model paylaştı. Peugeot 206 1.4 HDi ve Ford Fiesta 1.4 TDCi 100 kilometrede 4.3 litre motorin
tüketerek dizel araçlar içinde zirveyi ele geçirdiler.
Benzin ve dizel liginin ilk beşini ve düşük yakıt tüketiminin püf noktalarını sizin için araştırdık;
Benzin ve dizel liginin ilk beşini ve düşük yakıt tüketiminin püf noktalarını sizin için araştırdık;
Benzin
Ligi
|
||
Sıra
|
Marka
|
Yakıt tüketimi (
|
1
|
Daihatsu
Cuore 1.0 Thrifty
|
4.6 lt
|
2
|
Smart
fortwo coupe
|
4.7 lt
|
3
|
Opel
Corsa 1.0 Ecotec
|
5.3 lt
|
4
|
Toyota
Yaris 1.0 M/T
|
5.4 lt
|
5
|
Honda
Jazz 1.4 LS
|
5.7 lt
|
Dizel
Ligi
|
||
1
|
Peugeot
206 1.4 HDi
|
4.3 lt
|
-
|
Ford
Fiesta 1.4 TDCi
|
4.3 lt
|
3
|
Opel
Corsa 1.3 CDTi
|
4.4 lt
|
4
|
Nissan
Micra 1.5 dCi
|
4.5 lt
|
5
|
Fiat
Grande Punto 1.3 Multijet
|
4.6 lt
|
Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Hızla artan akaryakıt fiyatlarıyla mücadele etmenin en iyi yolu olabildiğince sakin otomobil kullanmaktan geçiyor
Gaz pedalıyla dost olun!
Halk arasında ağızdan ağza dolaşan bir deyim vardır. Açıkçası bu yakıt tasarrufu yapmanın altın kuralını ortaya koyuyor. Kesinlikle tahmin ettiğiniz gibi; “Gaz pedalına altında yumurta varmış gibi bas”. Hız yapmak için gaz pedalının sonuna kadar basmaya ihtiyaç yok. Bunun için otomobili fazla zorlamadan hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak yeterli. Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın; ilerlemek için yer çekiminden faydalanın. Bilindiği üzere yokuş aşağı inerken gaza basılmazsa enjeksiyonlu otomobiller yakıt tüketmiyor. Ancak yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın. Vites boşa atıldığında motora yakıt girişi kesilmediğinden tüketim devam eder. Ayrıca motor kompresyonu ortadan kalkacağından otomobili durdurmak güçleşir. Kontak kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığı için yapılacak yakıt tasarrufuna karşılık ciddi kazalarla karşı karşıya kalabilirsiniz.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük viteste yarım, hatta çeyrek gaz yapmak daha doğru olur. Hız sınırlarına uymaya ve gereğinden fazla hızlı gitmemeye gayret edin. 90 km/s'den sonraki her 1 km/s artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte
Motor bakımı önemli
Motor gibi önemli aksamların dikkatli ve muntazam yağlanması gerekiyor. Aksi halde yağsızlıktan dolayı sürtünme artacağından güç düşüyor ve parçaların çabuk aşınması nedeniyle de benzin tüketimi artıyor.
Bujilerin ayarsız, bozuk ve pis oluşu ise her 10 litrede
Rölantide ısıtmayın!
Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini artırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı yakıt üç dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır.
Yapılan bir teste göre 1.6 litrelik motor taşıyan kompakt sınıftaki bir otomobil 0 (sıfır) derece hava sıcaklığında marşa basıldığı andan 10’uncu kilometrenin sonuna kadar yaklaşık
Doğru viteste ilerleyin!
Birinci vites otomobile hareket vermek için tasarlanmıştır. Uzun süre bu viteste gidilirse yakıt tüketimi anormal miktara yükselir. Vites değiştirirken motorun üst devirlere çıkarmaktan kaçının. Her motorun maksimum devir sayısı ve en verimli çalıştığı devir aralığı vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakarak ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde "maksimum tork" adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az yakıt tükettiği devirdir. Otomobilden otomobile değişmekle birlikte genellikle 2000-4500 d/d aralığında olan maksimum tork devrinde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde yakıt tüketimi önemli ölçüde azalacaktır.
Ancak hiç bir zaman fabrika verisi olarak açıklanan yakıt tüketimine ulaşmayı hayal etmeyin. Çünkü bu veriler 90 km/s hızda, rüzgarsız ortamlarda tespit edilen verilerdir.
Otomobili yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil kullanırsanız o kadar az benzin tüketirsiniz ve otomobiliniz de o kadar az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun kullanın. Aksi kullanım sürücünün ani frenaj ve ani hızlanmalara ihtiyaç duymasından ötürü yakıt tüketimini artırır. Önünüzdeki araçla yeterli takip mesafesi bırakın. Sık sık şerit ve hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde, örneğin kırmızı ışığa yaklaşırken hızı koruyup ani frenle durmak yerine ayağınızı gazdan çekerek otomobili motor kompresyonuyla yavaşlatıp hafif frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az benzin tüketmenizi sağlar.
Otomobilinizi hafifletin
Otomobilinizin üzerine monte ettiğiniz eşya yüklü portbagaj
10 ipucu
1- Aşırı hız yapmayın, yüksek devirlerde otomobil kullanmayın.
2- Ani kalkıştan ve frenden kaçının.
3- Yokuş aşağı inerken gazdan ayağınız çekin; vitesi boş atmayın, kontağı kapatmayın
4- Fazla ağırlıklardan kurtulun.
5- Aerodinamik yapıyı bozan eklentileri sökün.
6- Hava filtresini sık sık değiştirin.
7- Lastiklerinizi sık sık kontrol edin, hava basınçlarını fabrika verilerinde tutun.
8- Hız sabitleme sistemini sadece düz yollarda kullanın.
9- Uzun süre hareketsiz duracaksanız motoru kapatın, rölantide çalıştırmayın
10- Yaz aylarında klimayı ihtiyaç duydukça kullanın. Yolculuk boyunca sürekli açık tutmayın.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder