Sinop'ta Yazılım ve Tasarımı Türk
Mühendisler Tarafından Yapılan Ülkemizin İlk 6.5 Metre Boyundaki
İnsansız Casus Uçaklarının Testleri Yapıldı.
Sinop’ta yazılım ve tasarımı Türk
mühendisler tarafından yapılan ülkemizin ilk 6.5 metre boyundaki
insansız casus uçaklarının testleri yapıldı. Çok gizli yürütülen proje
deneme uçuşu yapılan uçaklardan biri dün düşünce ortaya çıktı.
İŞTE TÜRK YAPIMI ÇALDIRAN DENEME UÇUŞUNDA DÜŞMÜŞTÜ
İnsansız hava araçlarının ilki operatör hatası
sonucu düşerken, ikincisi başarı ile uçuruldu. Uçakları yapan Baykar Makina
Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Bayraktar, “Türk
Silahlı Kuvvetleri için İsrail’in Heron uçaklarına benzeyen ve daha üstün
yazılım özelliklerine sahip ilk casus uçağı yapıp uçurduk. Gizli bir
çalışmaydı. Ancak nihai demo öncesi test uçuşlarında biri düşünce gözler bize
çevrildi. Türkiye’de önümüzdeki 10 yıl içerisinde 4 milyar dolarlık casus uçak
alımı yapacağı öngörülmektedir. Onun için büyük rekabet yaşanıyor” dedi.
İsrail’in Heron’larına rakip olması beklenen ve ‘Çaldıran’ adı verilen Türk
yapımı casus uçak 20 bin feete çıkarken, 8 saat havada kalabiliyor. Bu
yükseklikten gece ve gündüz nokta tespiti yapabiliyor.
Dün Sinop’un Erfelek İlçesi’nde insansız bir hava
aracının düşmesi, gözleri Türk mühendislerinin bu alan yaptığı çalışmalara
çevirdi. Milli Savunma Bakanlığı Kara
Kuvvetlerinin ihtiyacı için yaklaşık 1.5 yıl önce insansız casus uçak ihalesini
açtı. Tamamen milli bir proje olması istenilen ihaleye Vestel Savunma
Sanayi A.Ş. ile Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş. katıldı. Her iki firma da
çalışmalarını ülkemizin değişik noktalarında yürüttü. İlk casus uçağı Baykar
Makina hazırlayarak uçuşa hazır hale getirdi.
SİNOP'TA TEST EDİLİYOR
Kendilerine devlet tarafından uçakların test edilip, uzman
ekip tarafından değerlendirilmesi için geçen aySinop Havaalanı’nda
bir bölge tahsis edildi. Dün aralarında subayların da bulunduğu 17 kişilik bir
heyetin gözetiminde yapılan insansız hava araçlarından biri uçuruldu.
Ancak 18 bin feete çıkıp yaptığı manevra sırasında operatör
hatası sonucu, uçak düştü. Erfelek İlçesi’ne düşen casus uçak
gözlerin Sinop’a çevrilmesine neden oldu. Vali Mustafa Hakan
Güvençer, “Bizi aşan bir durum var. Bunun bilimsel araştırmalar
çerçevesinde denemeleri sürdürülen bir hava aracı olduğunu söyleyebilirim”
demekle yetindi.
DHA, CASUS UÇAĞI BULUP UZMANLARIYLA KONUŞTU
Sinop’ta uçurulan ve ülkemizin ilk insansız hava araçlarının
bulunduğu bölgeye DHA muhabirleri girdi. Baykar Makina Sanayi ve Ticaret
A.Ş.’nin Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Bayraktar, çalışmanın gizli olduğunu,
ancak prototip model uçuşu sırasında yaşanan kaza kırım nedeniyle çalışmaların
kamuoyuna yansığını söyledi.
Bayraktar, “Biz iki firma yarışıyoruz. Bu özellikte ilk
casus uçağı yaptık. Test uçuşları heyet gözetiminde değerlendiriliyor. Burada
tamamen Türk mühendislerin bir eseri var. Yazılım ve tasarımında hiçbir yabancı
mühendis katkısı yok. 8 yıldır uçaklar üzerinde çalışıyoruz. Son iki yılda
İsrail’in Heron’larına yakın özellikte ‘Çaldıran’ adını verdiğimiz casus uçağı
yaptık. İlk demonun uçuşu sırasında 18 bin feette operatör hatası sonucu kaza
kırıma uğradık. Bu kaza ülkemizin milli casus uçak geliştirme projesini hiçbir
koşulda askıya almayacaktır. Çalışmalara ikinci uçakla devam edilmektedir. Onda
bu hata tekrarlanmadı” dedi.
Kaza kırıma uğrayan insansız hava aracının tamamen Türk
mühendisleri tarafından geliştirilen ilk milli insansız hava aracı olduğunu
belirten Bayraktar, bir aydır Sinop Havaalanı’nda test ve deneme
yaptıklarını kaydetti.
İLK TÜRK İNSANSIZ HAVA ARACI
35 kişilik bir ekibin eseri olan ilk Türk insansız hava
aracı, uygun görülürse Türk Silahlı Kuvvetleri'nin
hizmetinde kullanılacak. Uçakların en önemli özelliğinin yazılımlarının Türk
mühendisler tarafından yapılıyor olması ve çok düşük desibelde ses çıkarması.
Bayraktar, “Bu sistem 10 saat ikmalsiz 200 kilometreden yayın yapıyor. 18 bin
feette 8 saat havada kalıyor. 20 bin feete kadar da çıkabiliyor. Uçağımızın
kanat açıklığı 9 metre .
Boyu ise 6.5 metre .
140 litre
yakıtla birlikte ağırlığıda 450 kilogram . Üzerinde gece ve gündüz en
gelişmiş görüş alabilen termal özelliği de bulunan kameralara sahip. Havadan
bir insanın kolundaki saati görebiliyor. Lazerle hedefi saptıyor. Saatte ise
100-120 kilometre
hız yapıyor” dedi.
Bayraktar, Türk Silahlı Kuvvetleri için
İsrail’in Heron uçaklarına benzeyen ve daha üstün yazılım özelliklerine sahip
ilk casus uçağının uçurulmasının gizli bir çalışma olduğunu da söyleyerek,
Türkiye’de önümüzdeki 10 yıl içerisinde 4 milyar dolarlık casus uçak alımı
yapacağının öngörüldüğünü ileri sürdü.
UÇAK KENDİSİ KALKIP İNİYOR. ROTAYI TAKİP EDİYOR
Türk Mühendislerin eseri olan prototip ilk casus uçağı
kendisine verilen komutu aynen uyguluyor. Çizilen rotaya göre kendisi
havalanıyor, rotasında gidip, tekrar geri dönüyor. Otomatik iniş ve kalkış
yapıyor. Bayraktar, “Uçakla ilgili ticari ürünler yurt dışından geliyor. Ancak
tasarım ve yazılımını Türk mühendisleri yaptı. Bugün devresinde bir sürü eleman
var. Onları biz seçiyoruz. Bizim otopilotumuzun içinde 500 bin satır kod var.
Biz kodların içinde her türlü değişikliği yapabiliyoruz. Mesela 3 satır kod değişikliği
ile eğer enlem ve boylam şunu geçerse motoru stop et ya da git uçağı şuraya
çak. diye komut girebiliriz. Herşey mühendisin elinde. O nedenle bu tür
sistemlerin milli olmasının önemi daha çok öne çıkmalı. Çünkü yurt dışından
gelen sistemlerde kodları ne kadar biliyoruz ki” diye konuştu.
İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI BEŞ SINIFTAN OLUŞUYOR
İnsansız Hava Araçları (İHA) 5 sınıftan oluşuyor. Ahmet
Bayraktar, "İnsansız hava araçları 5 sınıftan oluşuyor. Mikro, mini,
taktik, operatif ve male. Mikro: menzili kısa boyutu ufak. Mini: 5 kiloyu
geçmeyen uçaklar, taktik: 150- 450 kilogram arası uçaklar. Operatif: 450 kilogram ile 1.5
ton arası, Male: ağırlığı 1.5 tondan yukarı olan uçaklardır. Bugün ordumuzda
mikro yok. Mini modeli biz yapıyoruz. Taktiğin tedarikçisi İsrail. Operatif
sınıfa heronlar giriyor. Ancak henüz teslim edilmedikleri için Silahlı
Kuvvetlerin envarterine girmedi. Bizim yaptığımız model ise taktik ile operatif
sınıf arasında kaldı” diye konuştu.
SİLAHLI KUVVETLER 24 ADET ALACAK
Öte yandan Silahlı Kuvvetler insansız casus uçaklardan 24
adet alacak. Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin uçağından sonra Vestel Savunma
Sanayi A.Ş.’nin de uçakları test edilecek. Bu yıl içerisinde uçakların ilkinin
teslim edilmesi bekleniyor. İsrail’in Heron’larına karşı 4’de 1 fiyata mal
olması beklenen ilk Türk malı insansız casus uçaklarının terörle mücadele
kapsamında ağırlıklı olarak Güneydoğu Bölgesi’nde kullanılacağı belirtildi.
GECİKEN HERONLARA 180 MİLYON DOLAR ÖDENECEK
Bu arada 2005 yılında İsrail’le imzalanan anlaşma sonucu
yaklaşık 180 milyon Dolar ödenerek alınacak olan 10 Heron için
teslimat gecikince Türkiye’nin kendi insansız hava aracını üretmek için
çalışmaları hızlandı. Gelecekte insansız hava araçları daha da yaygınlaşacak.
Ülkemizde bugün Kara Kuvvetleri’nin ihtiyacı nedeniyle insansız casus uçaklar
üretilirken, gelecekte deniz, hava, jandarma, sivil savunma gibi birimlerde bu
uçakları kullanacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder